tirsdag den 27. december 2016

Mellemsvær bureaukrati-allergi



 Den gode gamle Betalingskontrol sendte en hilsen til mig

Jeg lider i mellemsvær grad af allergi over for bureaukrati. Det kan være ganske plagsomt for mine omgivelser, når jeg får et anfald. Jeg er temmelig barnlig og skal virkelig beherske mig for ikke at være sarkastisk over for de helt uskyldige mennesker, der servicerer mig på bureaukratiets vegne.
Ting, der skal udfyldes eller betales uden nogen anden grund end, at det skal de - giver mig røde pletter og frigør enorme mængder adrenalin.

Forsvarsværker nede
Igennem en del år kunne mit personligt ejede selskab Tekstener ApS antænde et allergisk anfald. Jeg oprettede det i 2009, da jeg købte 25 % af Tankegang. Det sagde revisoren og advokaten, der var nemmest og smartest for mig. Og mine forsvarsværker var nede, for jeg sagde bare ja og betalte for at få det gjort.
Selskabets eneste aktivitet var at eje mine aktier i Tankegang. Fordelen ved at have et selskab skulle vist være, at udbytter og et overskud fra salg blev beskattet mildere. Allerede der skulle jeg have sagt fra, for jeg vil gerne betale skat af de penge, jeg tjener.

300 kr. for et kontoudtog
I alle årene var der ingen udbytter og jeg solgte ikke aktierne. Så jeg havde bare et selskab, der skulle administreres. Jeg betalte revisoren for at udfærdige et regnskab, og banken forlangte hvert år 300 kr. for at sende en kontoopgørelse til revisoren. På den stod der, at der var hævet penge til revisoren og til banken. Selskabet havde ingen indtægter og dets formue gik op og ned med Tankegangs resultater, men der var absolut ingen penge i foretagendet.

Digital Tignasur
I 2013 skulle jeg oprette en digital signatur til Tekstener ApS. Jeg gik pligtskyldigt i gang på min Mac og fik hentet en medarbejdersignatur. Den kunne ikke installeres, fordi systemet åbenbart ikke var gearet til Mac. Og jeg kunne ikke få en ny, for systemet meddelte, at min digitale postkasse var aktiveret.
Det lod jeg hvile. Det skete der nok ikke noget ved, eftersom selskabet ikke havde anden aktivitet end at eje aktier.

En fri mand
Sidste år blev jeg træt af cirkusset og nedlagde selskabet. Så nu er jeg igen en fri mand, som hverken skal betale til bank og revisor eller bakse med Macfjendske digitale postkasser.
Så forleden lå der et brev til selskabet i min postkasse ude på vejen. Det var fra Betalingskontrollen i Frederikshavn Kommune, og indeholdt en rykker for erhvervsaffaldsgebyr for 2016 for Tekstener ApS. 375 kr. + 100 kr. for at sende rykkeren, skulle det gode foretagende have. Jeg ringede til nummeret og forklarede meget venligt, at selskabet var nedlagt. En flink bureaukrat slog CVR-nummeret op i registret og indrømmede, at det var en fejl. De vil sende mig et nyt brev, hvor de retter fejlen, og det er endda ganske gratis.

Endnu et brev - nu gratis
Jeg forsøgte at slippe for brevet, men de har deres systemer. Det kan være de sender det til selskabets tilsandede digitale postkasse, og så må vi håbe, at jeg ikke får en bøde for ikke at svare.
Gad vidst, hvad der ellers ligger. Og gad vidst, om jeg kan blive ved med at være ansvarlig for et lukket selskab. Det kan jeg godt sidde her og hidse mig lidt op over.

Ingen kommentarer: