fredag den 30. december 2016

Tilståelse: Jeg bruger støttestrømper

Mine nye løbemakkere.

Elefantiske læsere husker måske, at jeg for et par år siden skrev et forarget indlæg om, at støttestrømper for gamle mest var til for at støtte beskæftigelsen i ældresektoren.
Nu må jeg krybe til korset og indrømme, at jeg selv er begyndt at bruge støttestrømper.
Ja, sådan kalder jeg dem på dansk. I ældre- og løbebranchen hedder det kompressionsstrømper. Det lyder mere prof, men er nøjagtigt det samme.

Krampe i benet
Jeg har haft mine støttestrømper i nogle år og brugt dem meget, meget lidt.
For en måneds tid siden, da jeg for anden gang i år var plaget af en skade i venstre ben, læste jeg nogle artikler om de lange strømper. Konklusionen var helt klar: Hvis man som løber døjer med krampe i benet, skal man bruge kompressionsstrømper. Alt andet er uforsvarligt. Behold strømpen på en halv time efter løbeturen, lød det andet råd.

Dumstædighed
En fast karakter er godt. Stædighed også okay, men dumstædighed er ikke til at forsvare. Så jeg trak de lange strømper på og begav mig ud på en længere løbetur. Siden har jeg brugt dem til hver eneste løbetur, og jeg har ikke haft nogen form for krampesymptomer i det venstre ben.
Det er over 10 år siden, det sidst er sket.
Så støttestrømper ser fjollet ud sammen med et par korte bukser. Og det bliver sikkert frygteligt varmt til sommer.

Fjollet tekstil
Men hvis 20 års problemer med krampe i venstre lægmuskel kan holdes i skak, så er det prisen værd. Jeg har betydeligt mindre uro i benene nu, end jeg havde i de mange år, hvor jeg rystede overbærende på hovedet af de udstyrs-freaks, der brugte det fjollede stykke tekstil.


Ingen kommentarer: